Osvrt na 2020.

Osvrt na 2020.

Iako će 2020. godina ostati zapamćena kao godina svjetske pandemije koronavirusom, mi ju želimo pamtiti po lijepom, pozitivnom i dobrom koje se, i u takvoj godini, događalo u našoj Knjižnici.

Potaknuti željom da što veći postotak našeg stanovništva koristi službe i usluge naše Knjižnice, godinu smo započeli dobrom viješću za mještane naše općine koji više na plaćaju članarinu.

Uspješnim sudjelovanjem u različitim projektnim aktivnostima Knjižnicu smo obogatili vrijednom opremom. Već 2. siječnja smo, u suradnji s IRIM-om (Institutom za razvoj i inovativnost mladih), održali radionicu kroz projektGeneracija NOW“ kroz koji smo osigurali Arduino setove. Suradnju smo nastavili i kroz projekt „Digitalni građanin“ osigurali  3 micro:Maqueen robota za micro:bit. Kroz projekt „Digitalne knjižnice za lokalni razvoj“ osigurali smo AQ: bitove i setove za „Citizen Science“ te se na taj način transformiramo u Centar digitalnih inovacija. Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj osiguralo nam je policu sa službenim publikacijama Europske unije.

Također smo osmislili novi program za najmlađe „Vrijeme je za priču…“ koji je naišao na lijep prijem u zajednici. Oduševljena djeca i roditelji rado su svake prve srijede u mjesecu sudjelovali u zajedničkom čitanju naglas koje je iz mjeseca u mjesec bivalo drugačije, inovativnije.

Nismo zaboravili ni naše najstarije te smo za umirovljenike organizirali radionicu crtanja 3D olovkama kako bismo im pomogli premostiti otpor prema novim tehnologijama koje je moguće koristiti na najkreativnije načine te tako kvalitetno provoditi slobodno vrijeme. Kako je ova radionica izazvala oduševljenje, morali smo ju i ponoviti. Također smo ju organizirali i za djecu.

Uz kontinuirano izlaganje novonabavljene građe, tijekom godine smo postavljali raznovrsne tematske izložbe i izložbe građe (nikad posuđivane knjige, povodom Međunarodnog tjedna braka, publikacije EU, povodom Mjeseca hrvatskoga jezika, putopise, ljetne preporuke…)

Povodom Međunarodnog tjedna braka (7.-14. veljače) pozvano predavanje “Dijalog u obitelji održao je izv. prof. dr. sc. Zvonko Pažin, profesor liturgike na KBF-u u Đakovu, župnik čepinske župe Duha Svetoga.

Surađujući s dvjema osnovnim školama obilježili smo Dan sigurnijeg interneta organizacijom nastavnih sati kako bismo djecu upozorili na odgovorno ponašanje pri korištenju interneta.

Obilježili smo Međunarodni dan darivanja knjigom već tradicionalnom akcijom prikupljanja i prosljeđivanja knjiga najpotrebitijima.

Realizirajući tekuće programe i pripremajući nove za proljetno-ljetni period, s nevjericom smo pratili vijesti o bolesti koju uzrokuje nepoznati koronavirus najprije u Kini, a potom i u Italiji. U ožujku se virus počeo širiti i Hrvatskom i po prvi smo put svjedočili tzv. lockdownu ili karanteni kada smo, odlukom Stožera civilne zaštite, morali zatvoriti Knjižnicu. Ova nagla odluka je izazvala nezadovoljstvo ljubitelja čitanja te smo za razmjenu knjiga osposobili Malu kućicu knjižnicu koja je, zbog radova na pristupnom dijelu novoizgrađenog Kulturnog centra, bila uklonjena. U vrijeme zatvorenosti skoncentrirali smo se na nabavu nove građe i opremanje novog Spremišta namještajem vrijednim 70.000,00 kn te organizaciju građe u Spremištima i otpis zastarjele i nepotrebne građe. Zahvaljujemo Ministarstvu kulture i medija koje je prepoznalo i financijski podržalo naš problem nedostatka prostora za pohranu građe.

Brzo smo se prilagodili novim uvjetima i nudili kulturne i kreativne sadržaje svojim korisnicima putem stranice na Facebooku i mrežne stranice Knjižnice. Pozivali smo ih na kreativnost u izolaciji te dijeljenje s nama, ali i drugima, svojih kreativnih uradaka. Sve ono što smo dotada radili u prostoru Knjižnice, pokušali smo prilagoditi online okruženju. Ali su nam svima silno nedostajala fizička druženja na programima koji su od 2012. godine, otvaranjem Odjela za djecu i mlade te nakon adaptacije Knjižnice 2015. godine, postali središtem kulturnog života naše Knjižnice i zajednice.

U online okruženju smo obilježili  2. travnja – Međunarodni dan dječje knjige i 7. rođendan kampanje “Čitaj mi!”. Umjesto fizičkih susreta kroz program „Vrijeme je za priču“ objavljivali smo video uratke čitanja priča te tako „ušli“ u domove mališana diljem svijeta. S korisnicima smo ostvarili intenzivniju online komunikaciju ili komentarima naših objava ili objavom njihovih radova ili porukama u inbox ili e-mailom. Kako se i školska nastava odvijala online, dijelili smo instrukcije iz hrvatskoga jezika. Po prvi puta je i Noć knjige obilježena u online okruženju.

Pred kraj travnja je Knjižnica ponovo otvorena za korisnike, ali prema ograničenom sustavu rada. Kako još nisu bila dopuštena okupljanja, i dalje smo snimali čitanja priča za djecu i objavljivali. Korisnike smo pozvali da vrate knjige posuđene prije lockdowna i nije im zaračunata zakasnina za taj period.

Dolaskom ljeta epidemiološka se situacija popravljala pa smo i mi počeli puštati pojedinačno korisnike u Knjižnicu, i dalje uz obavezno pridržavanje već usvojenih epidemioloških mjera distanciranja i dezinfekcije ruku. Osigurali smo međusobnu zaštitu pleksiglasom. Kako su nam svima silno nedostajali uhodani kulturni sadržaji i druženja, otvorili smo izložbu slika Ružice Hraško i skulptura i reljefa Antuna Ferbežara – Tonča  “Likovna lirika“, jednu od ponajboljih i najraznovrsnijih izložbi postavljenih dotada. Surađujući s Likovnom udrugom Čepin, u novim smo okolnostima osmislili i novi program tijekom „Ljeta u Knjižnici“ – likovne radionice na otvorenom, u lijepom atrijskom dvorištu Knjižnice. I bio je to pun pogodak! Korisnici su željeli nastavak, ali smo mi morali realizirati i druge planom predviđene programe. Radove smo izložili u Knjižnici i oduševili svoje korisnike. Ovu ćemo aktivnost svakako nastaviti i dalje razvijati. Kako je dvorište premijerno položilo ispit kvalitete i podobnosti, organizirali smo i kazališnu predstavu na otvorenom u izvedbi sjajnog Putujućeg kazališta, što je također bio pun pogodak. Nakon distanciranja i zatvorenosti, ljudi su željeli nastavak aktivnog života i posjećivanje kulturnih sadržaja.

Tijekom ljeta smo na praksi imali tri studentice informatologije i uključili ih u aktivnosti namijenjene djeci te objavljivali snimljena video čitanja priča i igrokaza.

Unatoč jesenjem pogoršanju epidemiološke situacije, nismo posustali – prilagodili smo se. Informirali smo zajednicu o načinima zaštite i čuvanja vlastitog zdravlja, ali i ljudi u svom okruženju te postavili izložbu građe o jačanju imuniteta. Također smo otvorili i prekrasnu izložbu slika i crteža „Portreti“ Daniela, Laure i Lorene Jakovljević.

Razvijamo empatiju prema osjetljivim skupinama društva te smo postavili  izložbu povodom Tjedna disleksije kako bismo senzibilizirali javnost za problem koji je sveprisutniji.

U listopadu smo „Vrijeme je za priču…“ održali na Odjelu za djecu i mlade promovirajući našu novu policu-dvorac i prekrasno didaktičko pomagalo “Ku-kuc! Priča je unutra”.

U Mjesecu hrvatske knjige postavili smo tematske izložbe knjiga, uključili se u maraton čitanja Hrvatskog čitateljskog društva pod nazivom „Minuta za čitanje“, čitali naglas djeci, uključili se u online radionice Goethe-Instituta Kroatien „Earth speakr – upcycle yourself!, obilježili Dan hrvatskih knjižnica darujući korisnike poklon-vrećicama s primjerenim „čitateljskim“ sadržajem, opraštali zakasninu, tradicionalno se pridružili Nacionalnom kvizu za poticanje čitanja i, možda najvažnije, osnovali Čitateljski klub za mlade.

Za studeni smo planirali stem radionice, ali smo ih, zbog bolesti edukatora, morali odgoditi.

U suradnji s udrugom Breza proveli smo projekt „Mobilna kultura kroz koji smo organizirali radionicu Medijske pismenosti i interesantnu radionicu izrade božićnih ukrasa od prirodnih materijala kojima smo zajedno okitili naš bor. Štićenice iz Brezine socijalno-terapijske Zajednice izradile su prekrasne svijeće u kalupima te smo ih izložili u Čitaonici uz mogućnost slobodnog razgleda naših korisnika. Postavili smo i izložbu građe „Ususret Božiću.

Surađivali smo i s udrugom umirovljenika te im posudili naše laptope za edukaciju rada na računalu.

Zaključno: godina je bila obilježena neprestanim prilagodbama. S jedne strane smo planirali, u dobroj vjeri, a s druge ili realizirali ili prilagodili realizaciju ili odgađali, u procjepu preporuka Stožera civilne zaštite, naših stručnih službi pri Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici i vlastitih mogućnosti. Uz redovito poslovanje i posudbu, nabavili smo vrijednu opremu i novih knjiga u vrijednosti 50.000,00 kn. Nabavili smo novi dvorac-policu za Odjel za djecu koji koristimo i kao kulisu za male kazališne predstave u kojima su glumci naša djeca, bočne i horizontalne oznake za police kao i bežične čitače bar kodova. Planirali smo puno više, ali obzirom na epidemiološku situaciju realno možemo biti zadovoljni onim što je realizirano. A najvažnijim smatramo očuvanje života i zdravlja te osiguravanje dostupnosti građe, službi i usluga unatoč i usprkos svemu. Bili smo i ostali mjesno obavijesno središte kao i centar kulturnih zbivanja.